23 Σεπτέμβριος 2019

RSS Facebook Twitter

Διαβάστε επίσης

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Γιάννης Παντής, καθηγητής του ΑΠΘ πρόκειται να οριστεί Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στη θέση του παραιτηθέντος Δημήτρη Χασάπη.

Κυριακή, 08 Νοέμβριος 2015 19:49

Ο μύθος του Ορφέα

Ο Ορφεας θεωρηθηκε ενας απο τους πιο βασικους ποιητες και μουσικους της αρχαιοτητας. Ιστοριες για αυτον κυκλοφορουσαν πιθανον και πιο νωρις απο τον 6ο αιωνα π.Χ.

Ήταν γιος της Καλλιόπης, μούσα της επικής ποίησης και του Οίαγρου βασιλιά της Θράκης.

Ο μύθος λέει ότι ο ίδιος ο θεός Απόλλωνας του δίδαξε την μουσική και του χάρισε την λύρα του.

Η ζωή του δεν είναι παρά η ιστορία των κυρίαρχων και ακατανίκητων εκφράσεων της αρμονίας.

Πολλοί από τους αρχαίους είχαν εξυμνήσει αυτή την υπέροχη δύναμη της λύρας του Ορφέα, αυτό το Θεϊκό μάγεμα που από τους ανθρώπους που τρέχουν να το ακούσουνε μεταδίδεται σε ολόκληρη τη φύση. Τα άγρια θηρία βγαίνουν από τις φωλιές τους και έρχονται να σταθούν μπροστά στα πόδια του, τα δέντρα, ακόμα και οι βράχοι μετακινούνται για να έρθουν να τον ακούσουν

Μετά την Αργοναυτική εκστρατεία, ο Ορφέας επέστρεψε στην Θράκη και ζούσε όπως και πριν, τριγυρίζοντας μέσα στο δάσος, παίζοντας τη λύρα του και τραγουδώντας.

Εκεί συναντήθηκε με την νύμφη Ευρυδίκη την οποία αργότερα παντρεύτηκε.

Η ευτυχία τους όμως δεν κράτησε για πολύ.

Μια μέρα που έτυχε να ξεφύγει από την ερωτική καταδίωξη ενός σάτυρου  τσιμπήθηκε από ένα φίδι που ήταν κρυμμένο στα χόρτα. Το τσίμπημα ήταν θανατηφόρο.

Ο Ορφέας μένει με τη θλίψη.

Το τραγούδι του λένε ότι ήταν τόσο λυπητερό που ακόμα και οι πέτρες ράγιζαν. Δεν τον παρηγορούσε τίποτε.

Οι θεοί του Ολύμπου του επέτρεψαν να κατέβει στον Άδη, στο βασίλειο του Πλούτωνα για να ξαναβρεί την Ευρυδίκη και με την απόφαση είτε να την φέρει πίσω στον κόσμο είτε να μείνει για πάντα εκεί μαζί της.

Με τη μελωδία της μουσικής του, σαγήνευσε και αποκοίμισε τον φοβερό Κέρβερο, τον φύλακα των ψυχών και κατάφερε να περάσει τις πύλες του Άδη. Ο Πλούτωνας τον φιλοξένησε στο παλάτι του και λύγισε στα παρακάλια του, στην θλίψη και στον πόνο της μαγευτικής μουσικής του και δέχτηκε να αφήσει την Ευρυδίκη να φύγει, με έναν όρο: Στον δρόμο της επιστροφής για τον επάνω κόσμο, μπροστά θα πηγαίνει αυτός και πίσω του θα ακολουθεί η Ευρυδίκη. Μέχρι να φθάσουν στον προορισμό τους ο Ορφέας δεν

έπρεπε ούτε μια φορά να γυρίσει να δει την

Ευρυδίκη, αλλιώς θα την έχανε για πάντα!

Ο Ορφέας δέχθηκε τον όρο του Πλούτωνα και με την συνοδεία του Ερμή ξεκίνησαν να επιστρέψουν στην γη. Φθάνοντας όμως κοντά στην έξοδο, ο Ορφέας έχασε την υπομονή του, παρασύρθηκε από την αγάπη του και την λαχτάρα να ξαναδεί την Ευρυδίκη και γύρισε να την κοιτάξει.

Η Ευρυδίκη ξαφνικά χάθηκε, επιστρέφοντας στο σκοτεινό παλάτι του Άδη και ο Ορφέας έμεινε ξανά μόνος του για πάντα! Άδικα έκλαψε και θρήνησε για την ανοησία του ο Ορφέας. Προσπαθώντας να ξεπεράσει τον πόνο του άρχισε να τριγυρίζει πάλι στα δάση με την λύρα του και να τραγουδά γα τον χαμό της Ευρυδίκης. Πολλές νύμφες του δάσους θέλησαν να ζήσουν μαζί του, αυτός όμως τις αγνοούσε και καμιά δεν πήρε ποτέ τη θέση της Ευρυδίκης πλάι του.
 

Μετά από 20 έτη λειτουργίας το ΕΑΠ εξακολουθεί να τελεί υπό καθεστώς Διοικούσας Επιτροπής. Όλα τα άλλα Πανεπιστήμια της χώρας απολαμβάνουν καθεστώς πλήρους αυτοδιοίκησης, όπως ορίζει το άρθρο 16, παρ. 5 του Συντάγματος. Η διαιώνιση αυτού του καθεστώτος στο ΕΑΠ, εκτός από τα προβλήματα που δημιουργεί στην ακαδημαϊκή και διοικητική του λειτουργία, αποτελεί συγχρόνως και παραβίαση της ισχύουσας πανεπιστημιακής νομοθεσίας.
Υπενθυμίζουμε λοιπόν τα εξής:
Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του ΕΑΠ (ν.2552/1997) οι προϋποθέσεις για την αυτοδύναμη λειτουργία του ΕΑΠ, δηλαδή για τη μετάβασή του από το καθεστώς της Διοικούσας Επιτροπής στο καθεστώς της πλήρους αυτοδιοίκησης, όπως ορίζει το άρθρο 16 παρ. 5 Συντ. και το άρθρο 1 παρ.1 του ν. 2552/1997 το οποίο χαρακτηρίζει το ΕΑΠ ως πλήρως αυτοδιοικούμενο ΑΕΙ, ήταν τρεις:
(α) αυτοδυναμία δύο τουλάχιστον Σχολών του
(β) διορισμός τριών τουλάχιστον μελών ΔΕΠ στη βαθμίδα του Καθηγητή
(γ) διορισμός του Προϊσταμένου των Διοικητικών Υπηρεσιών του ΕΑΠ.
Στη συνέχεια, με τον ν. 3027/2002, προσετέθη και μια άλλη προϋπόθεση:
(δ) διορισμός ενός τουλάχιστον μέλους ΔΕΠ σε κάθε πρόγραμμα σπουδών, προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό.
Η τέταρτη αυτή προϋπόθεση, που μετέθετε την αυτοδυναμία του ΕΑΠ σε άγνωστο και πολύ μακρινό χρόνο, καταργήθηκε με τον ν. 4186/2013.
Κατά τη στιγμή της ψήφισης του νόμου αυτού, είχαν ήδη πληρωθεί οι τρεις πρώτες προϋποθέσεις που έθετε ο ν. 2552/1997, συνεπώς θα έπρεπε να ξεκινήσει αμέσως η διαδικασία εκλογής του Πρύτανη, του Συμβουλίου του Ιδρύματος και της συγκρότησης της Συγκλήτου, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4009/2011. Η τότε Διοικούσα Επιτροπή αρνήθηκε να εφαρμόσει τον νόμο, αποστασιοποιούμενη ουσιαστικά από την πολιτική βούληση του νομοθέτη του ν. 4186/2013, να καταστήσει το ΕΑΠ πλήρως αυτοδιοικούμενο, αφού ήταν γνωστό σε αυτόν ότι οι προϋποθέσεις για την αυτοδύναμη λειτουργία του είχαν ήδη πληρωθεί.
Εν τω μεταξύ, με το άρθρο 121 «Ρύθμιση θεμάτων ΑΕΙ» του ν. 4316/2014, το οποίο δεν εξαιρεί από το πεδίο εφαρμογής του το ΕΑΠ, αλλά έχει εφαρμογή σε όλα κατά την έναρξη της ισχύος του λειτουργούντα μη αυτοδύναμα ΑΕΙ, περιλαμβανομένου και του ΕΑΠ, καθορίζεται νέα διαδικασία για τη μετάβαση των εν λόγω ΑΕΙ σε καθεστώς πλήρους αυτοδιοίκησης.
Σύμφωνα με τη νέα αυτή ρύθμιση, εφόσον δύο Σχολές των μη αυτοδύναμων ΑΕΙ αποκτήσουν αυτοδυναμία, μια προϋπόθεση την οποία πληροί το ΕΑΠ με βάση και τη ρύθμιση αυτή, που απαιτεί τον διορισμό σε κάθε μία από τις Σχολές αυτές, τουλάχιστον οκτώ καθηγητών ή αναπληρωτών καθηγητών, εκ των οποίων τουλάχιστον τέσσερις πρέπει να υπηρετούν στην πρώτη βαθμίδα, τότε κινείται υποχρεωτικά από τον Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής, ο οποίος στην περίπτωση αυτή λειτουργεί και ως Πρόεδρος του Συμβουλίου του Ιδρύματος, η διαδικασία εκλογής Πρύτανη και συγκρότησης της Συγκλήτου.
Εν όψει των δεδομένων αυτών, το ΕΑΠ τόσο με βάση την ειδική νομοθεσία που το διέπει όσο και με τη βάση τη γενική νομοθεσία για τα ΑΕΙ που καλύπτει τα ενδεχόμενα κενά της ειδικής νομοθεσίας, έχει καταστεί οριστικά πλέον αυτοδύναμο και το μόνο που απομένει είναι να κινηθεί η σχετική διαδικασία εκλογής Πρύτανη και συγκρότησης της Συγκλήτου, η οποία καταχρηστικά μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί.

Είναι βεβαίως αυτονόητο ότι στο ελληνικό νομικό και διοικητικό σύστημα η Δημόσια Διοίκηση δεν δικαιούται να μην εφαρμόζει, να παγώνει, ή να αναστέλλει τον νόμο, κατά μείζονα λόγο όταν ο νόμος αυτός υλοποιεί μια θεμελιώδη συνταγματική αρχή, όπως είναι η αρχή της πλήρους αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ (άρθρο 16 παρ. 5 Συντ.).

Ως εκ τούτου, η Γενική Συνέλευση των μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ της 4/11/2015 ζητά την άμεση έναρξη της ανωτέρω διαδικασίας, με πρώτο βήμα την εκλογή Πρύτανη του Ιδρύματος.


 

 

 

[πηγή]

Με ένδεκα θεματικές ενότητες και αντίστοιχο αριθμό ομιλητών, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας διοργανώνει το 1ο Χειμερινό Σχολείο ΜΜΕ και Εφαρμοσμένης Πολιτικής με τίτλο «Διεθνείς Σχέσεις και ο Ρόλος των ΜΜΕ στον 21ο αιώνα» στις 4, 5 και 6 Δεκεμβρίου 2015, στην Καστοριά.

Το Εργαστήριο Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης διοργανώνει εκδήλωση με Θέμα "15 Χρόνια UNSCR-1325: Μια Kριτική Αποτίμηση."

Ξεκινούν σήμερα οι αιτήσεις φοιτητών ΑΕΙ για μετεγγραφή σε πανεπιστημιακό ίδρυμα άλλης περιοχής από εκείνην στην οποία έχουν περάσει μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων.

Έγγραφο από την Εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζητά από τους μαθητές σχολείων που βρίσκονται υπό κατάληψη να σταματήσουν, αφού η ενέργεια αυτή (κατάληψη) συνιστά αξιόποινη πράξη.

Για την εισαγωγή μαθήματος Φορολογικής Συνείδησης στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2016 έκανε λόγο ο Τρύφων Αλεξιάδης, προκειμένου οι πολίτες να συνειδητοποιούν από μικρή ηλικία την αναγκαιότητα του να πληρώνουν τους φόρους.

Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Κατατέθηκε στη Βουλή, ως τροπολογία στο κατεπείγον νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για τη δόση, η ρύθμιση που περιμέναμε για τους αποφοίτους Λυκείου προηγουμένων ετών που επιθυμούν να είναι εκ νέου υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η καθυστέρηση διευθέτησης του θέματος ήταν μεγάλη. Δύο μήνες κράτησε η αγωνία των υποψηφίων για τη δυνατότητα ή όχι να εξεταστούν με το νέο σύστημα, όπως περιέγραφε το περίφημο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που ποτέ δεν έφτασε στη Βουλή.

Ξεκινούν οι διαδικασίες για την πρόσληψη 2.000 εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών και ωρομισθίων, με σύμβαση ορισμένου χρόνου για χρονικό διάστημα 10 μηνών, μετά από σχετική σημερινή απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Χριστόφορου Βερναρδάκη και του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου.